
Έχετε νιώσει ποτέ ότι μιλάτε σε έναν τοίχο; Ότι κανείς δεν καταλαβαίνει τι προσπαθείτε να πείτε; Ο Thomas Erikson ένιωσε το ίδιο, και γι’ αυτό έγραψε το Ανάμεσα σε Ηλίθιους. Δεν είναι απλώς ένα βιβλίο με ελκυστικό τίτλο. Είναι ένα έξυπνο, πολύχρωμο εγχειρίδιο για την κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Χρησιμοποιώντας το μοντέλο DISC και μια δόση από ειλικρινή αλήθεια, ο Erikson σας διδάσκει πώς να σταματήσετε να συγκρούεστε και να αρχίσετε να επικοινωνείτε.
Παρακάτω θα βρείτε 10 μαθήματα από το βιβλίο Ανάμεσα σε Ηλίθιους που θα σας ανοίξουν τα μάτια και θα αλλάξουν τις σχέσεις σας προς το καλύτερο.
1. Ανάμεσα σε Ηλίθιους: Δεν σκέφτονται όλοι όπως εσείς — και αυτό είναι το θέμα

Συχνά συμπεριφερόμαστε σαν ο τρόπος σκέψης μας να είναι η προεπιλεγμένη ρύθμιση για τους ανθρώπους. Αυτή η υπόθεση οδηγεί σε σύγχυση, απογοήτευση και περιττές διαμάχες. Το Ανάμεσα σε Ηλίθιους εισάγει το μοντέλο προσωπικότητας DISC χρησιμοποιώντας χρώματα — κόκκινο, κίτρινο, πράσινο και μπλε — για να αναλύσει τις διαφορές στη συμπεριφορά. Δεν πρόκειται για το να βάζουμε τους ανθρώπους σε κουτιά, αλλά για το να αποκωδικοποιούμε μοτίβα.
- Κόκκινο – Τολμηρό, κυρίαρχο, προσανατολισμένο στα αποτελέσματα
- Κίτρινο – Εξωστρεφές, αισιόδοξο, ομιλητικό, ζωντανό και αυθόρμητο
- Πράσινο – Ήρεμο, υπομονετικό, σταθερό, πιστό, προτεραιότητα στην ομάδα
- Μπλε – Αναλυτικό, ακριβές, λογικό, διεξοδικό, ακολουθεί τους κανόνες
Κάθε χρώμα βλέπει τον κόσμο μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα. Όταν απαιτούμε από τους άλλους να συμπεριφέρονται όπως εμείς, συγκρουόμαστε. Όταν αποδεχόμαστε το πρίσμα τους, συγχρονιζόμαστε. Πρόκειται για την αναγνώριση της διαφοράς, όχι για την αντίσταση σε αυτήν. Η αρμονία δεν απαιτεί ομοιομορφία — απαιτεί κατανόηση. Όσο πιο γρήγορα το καταλάβετε αυτό, τόσο πιο ομαλές θα γίνουν οι καθημερινές σας συναναστροφές.
2. Η επικοινωνία δεν αφορά μόνο τις λέξεις — αφορά το στυλ
Μπορείτε να λέτε όλα τα σωστά πράγματα και ακόμα να κάνετε λάθος. Η επικοινωνία δεν αφορά μόνο το τι λέτε — αφορά το πώς το λέτε. Οι άνθρωποι ακούνε μέσα από τα φίλτρα της προσωπικότητάς τους. Και αυτά τα φίλτρα μπορούν να παραμορφώσουν το μήνυμά σας χωρίς να το συνειδητοποιήσετε.
Κάθε χρώμα DISC έχει τη δική του γλώσσα. Μιλήστε τη διάλεκτό τους ή ετοιμαστείτε για κενά βλέμματα. Οι Κόκκινοι προτιμούν τις κουκκίδες και τη σαφήνεια. Οι Κίτρινοι ανταποκρίνονται στην ενέργεια και τον ενθουσιασμό. Οι Πράσινοι χρειάζονται ήρεμους τόνους και υπομονή. Οι Μπλε θέλουν δομή, λεπτομέρειες και χρόνο για να επεξεργαστούν.
Αν μιλάτε ακατάπαυστα σε έναν Κόκκινο, θα τον χάσετε. Αν πιέζετε έναν Πράσινο, θα τον αγχώνετε. Αν είστε ασαφείς με έναν μπλε, θα τον απογοητεύσετε. Και αν είστε πολύ σοβαροί με έναν κίτρινο, θα τον κουράσετε. Η αποτελεσματική επικοινωνία ξεκινά με προσαρμογή, όχι με απαιτήσεις.
Πιο είναι το μυστικό που αποκαλύπτει το Ανάμεσα σε Ηλίθιους; Το μυστικό δεν είναι να αλλάξετε τον εαυτό σας. Το μυστικό είναι να μεταφέρετε το μήνυμά σας όπως πραγματικά θέλετε να ακουστεί. Λεπτές αλλαγές στον τόνο ή τη μορφή μπορούν να κάνουν τη διαφορά μεταξύ σύγκρουσης και σύνδεσης.
3. Οι προθέσεις χάνονται στη μετάφραση
Κρίνουμε τους άλλους από τις πράξεις τους, αλλά περιμένουμε από αυτούς να μας κρίνουν από τις προθέσεις μας. Αυτή η ανισορροπία προκαλεί τις περισσότερες παρεξηγήσεις. Ο τόνος κάποιου ακούγεται απότομος. Μια συνάντηση διαρκεί πολύ. Ένα μήνυμα παρακολούθησης ακούγεται ψυχρό. Αλλά τι γίνεται αν είναι απλώς θέμα προσωπικότητας;
Οι κίτρινοι μιλάνε πολύ όχι για να κυριαρχήσουν, αλλά για να εμπλέξουν τους άλλους. Οι μπλε κάνουν πολλές ερωτήσεις επειδή θέλουν να αποφύγουν τα λάθη. Οι κόκκινοι διακόπτουν επειδή επικεντρώνονται στη λύση. Οι πράσινοι διστάζουν επειδή σταθμίζουν την άνεση όλων. Η υπόθεση κακής πρόθεσης εμποδίζει τη σύνδεση.
Βλέπετε αγένεια εκεί όπου υπάρχει επείγουσα ανάγκη. Νιώθετε ότι σας αγνοούν εκεί όπου υπάρχει συγκέντρωση. Αντιλαμβάνεστε τεμπελιά εκεί όπου υπάρχει προσοχή. Όσο περισσότερο κατανοείτε τι καθοδηγεί τη συμπεριφορά, τόσο περισσότερη ευγένεια θα έχετε για τους άλλους.
Η πρόθεση δεν είναι πάντα ορατή, αλλά συνήθως είναι αθώα. Αν σταματήσετε να αναρωτιέστε γιατί κάποιος έκανε κάτι αντί για πώς ένιωσε, θα ανακαλύψετε μια νέα οπτική αντί για δυσαρέσκεια. Οι παρερμηνευμένες ενέργειες τροφοδοτούν τις συγκρούσεις. Οι ξεκάθαρες προθέσεις τις διαλύουν.
4. Ανάμεσα σε Ηλίθιους: Μπορεί να είστε και εσείς ο δύσκολος
Εδώ είναι το δύσκολο χάπι που πρέπει να καταπιείτε: Μπορεί να είστε ο πονοκέφαλος κάποιου άλλου. Σπάνια θεωρούμε τον εαυτό μας δύσκολο, αλλά όλοι έχουμε συνήθειες που ενοχλούν ορισμένους χαρακτήρες. Ο Erikson δεν κρίνει — απλώς αποκαλύπτει.
Ένας Κόκκινος υπό πίεση μπορεί να γίνει καταστροφικός. Ένας Κίτρινος μπορεί να εκτροχιάσει τις συναντήσεις με παρεκκλίσεις. Ένας Πράσινος μπορεί να αποφεύγει τις αποφάσεις. Ένας Μπλε μπορεί να πνίξει το δωμάτιο με λεπτομέρειες. Τα πλεονεκτήματά μας, όταν χρησιμοποιούνται υπερβολικά, γίνονται αδυναμίες. Το «φυσιολογικό» για εσάς μπορεί να φαίνεται χάος για κάποιον άλλο.
Η αυτογνωσία είναι δύναμη. Δεν είναι ντροπή. Όταν αναγνωρίζετε την τυπική συμπεριφορά σας, μπορείτε να την προσαρμόσετε στις σημαντικές στιγμές. Δεν χρειάζεται να αλλάξετε ριζικά την προσωπικότητά σας — απλά πρέπει να γνωρίζετε πότε υπερβάλλετε.
Η κριτική πονάει λιγότερο όταν συνειδητοποιείτε ότι δεν είναι προσωπική — είναι αναγνώριση προτύπου. Γίνετε το άτομο που έχει το δικό του στυλ και αφήνει χώρο για τους άλλους. Αυτό δεν είναι αδυναμία. Είναι ανάπτυξη.
5. Η προσαρμογή δεν είναι προσποίηση — είναι σύνδεση

Μερικοί άνθρωποι θεωρούν την προσαρμοστικότητα ψεύτικη. «Γιατί να αλλάξω για τους άλλους;» ρωτούν. Ο Erikson αναστρέφει την ερώτηση: Γιατί δεν θα ήθελες να σε ακούν πιο καθαρά; Η προσαρμογή του τόνου ή του συγχρονισμού σου δεν είναι υποταγή — είναι παρουσία.
Σκέψου τις προσωπικότητες ως θερμοκρασίες. Αν κάποιος είναι θερμός, φέρε πάγο. Αν είναι ψυχρός, φέρε ζεστασιά. Δεν πρόκειται για αλλαγή του εαυτού σου — πρόκειται για την εύρεση αρμονίας με το ποιοι είναι αυτοί. Η επικοινωνία δεν είναι μονόδρομος.
Οι κόκκινοι χρειάζονται δράση. Οι πράσινοι χρειάζονται ηρεμία. Οι κίτρινοι χρειάζονται προσοχή. Οι μπλε χρειάζονται γεγονότα. Προσαρμόσου στο ρυθμό τους και θα προχωρήσεις μπροστά. Αν συγκρουστείς μαζί τους, θα κολλήσεις.
Η προσαρμογή είναι δύναμη. Δείχνει νοημοσύνη, συμπόνια και συναισθηματική ωριμότητα. Δεν χάνεις την ταυτότητά σου προσαρμόζοντας τον τρόπο που εκφράζεσαι. Κερδίζεις σύνδεση. Επιρροή. Εμπιστοσύνη. Πες το όπως θέλεις — αλλά λειτουργεί.
6. Η ανατροφοδότηση λειτουργεί μόνο αν είναι σωστά διατυπωμένη
Η ανατροφοδότηση φαίνεται απλή, μέχρι να αποτύχει. Αυτό που θεωρείτε χρήσιμο μπορεί να φανεί σκληρό ή συγκεχυμένο αν δεν ταιριάζει με το στυλ του αποδέκτη. Ο Erikson λέει ότι η ανατροφοδότηση έχει αποτέλεσμα μόνο όταν είναι σωστά διατυπωμένη.
Οι κόκκινοι χρειάζονται να είστε γρήγοροι και αποφασιστικοί. Μην γλυκαίνετε τα πράγματα. Οι κίτρινοι χρειάζονται ζεστασιά και ιδιωτικότητα. Παρουσιάστε την κριτική ως ευκαιρία για ανάπτυξη. Οι πράσινοι θέλουν ευγένεια και υποστήριξη. Οι μπλε θέλουν σαφήνεια, δομή και λογική — όχι εικασίες.
Το να δίνετε ανατροφοδότηση με το δικό σας στυλ μπορεί να ακούγεται αλαζονικό. Ή, ακόμα χειρότερα, μπορεί να κλείσει κάποιον. Αλλά το να προσαρμόζετε τον τόνο σας δείχνει σεβασμό. Δεν είναι χειραγώγηση. Είναι ευαισθησία.
To Ανάμεσα σε Ηλίθιους συνιστά να προσαρμόστε τα λόγια σας στο μήκος κύματος τους. Κάντε το αρκετά συχνά και θα δείτε περισσότερες αλλαγές, λιγότερες διαφωνίες και ισχυρότερες σχέσεις. Η καλή ανατροφοδότηση δεν αποτελεί απλώς πρόκληση — συνδέει.
7. Το άγχος αποκαλύπτει το αληθινό σας πρόσωπο

Όταν βρίσκονται υπό άγχος, οι άνθρωποι δεν γίνονται διαφορετικοί — γίνονται περισσότερο αυτό που είναι. Το άγχος λειτουργεί σαν μεγάφωνο για τα βασικά σας χαρακτηριστικά. Τότε είναι που εκρήγνυνται οι παρεξηγήσεις.
Οι κόκκινοι εκρήγνυνται και απαιτούν δράση. Οι κίτρινοι αποφεύγουν τις λεπτομέρειες και μιλάνε υπερβολικά. Οι πράσινοι παγώνουν ή εξαφανίζονται. Οι μπλε ψάχνουν ψύλλους και καθυστερούν. Το άγχος υπερβάλλει όλα όσα είστε ήδη. Δεν είναι προσωπικό, είναι προβλέψιμο.
Αν κάποιος επιτίθεται, δεν σημαίνει ότι είναι απαίσιος. Μπορεί να σημαίνει ότι είναι συγκλονισμένος. Τα μοτίβα άγχους είναι συχνά αμυντικοί μηχανισμοί. Μάθετε να τα διαβάζετε.
Αντί να αντιδράτε στη συμπεριφορά, το Ανάμεσα σε Ηλίθιους προτείνει να ανταποκριθείτε στη ρίζα του προβλήματος. Μην πολεμάτε την καταιγίδα — βρείτε την αιτία των σύννεφων. Η συνειδητοποίηση δεν δικαιολογεί την κακή συμπεριφορά, αλλά δημιουργεί καλύτερες αντιδράσεις. Η ενσυναίσθηση σε καταστάσεις έντασης είναι σπάνια — αλλά ισχυρή.
8. Οι συναντήσεις αποτυγχάνουν επειδή οι άνθρωποι δεν είναι στο ίδιο μήκος κύματος
Έχετε φύγει ποτέ από μια συνάντηση αναρωτιέστε τι ακριβώς συνέβη; Δεν είστε οι μόνοι. Οι συναντήσεις αποτυγχάνουν όταν συγκρούονται οι προσωπικότητες — όχι επειδή η ατζέντα ήταν αδύναμη, αλλά επειδή οι στυλ δεν ήταν εναρμονισμένοι.
Οι Κόκκινοι θέλουν να τελειώσουν γρήγορα. Οι Κίτρινοι θέλουν να κάνουν brainstorming. Οι Πράσινοι θέλουν να ακουστούν όλοι. Οι Μπλε θέλουν περισσότερα δεδομένα. Μια αίθουσα συσκέψεων. Τέσσερις διαφορετικοί στόχοι. Χάος.
Η λύση δεν είναι περίπλοκη. Ξεκινήστε με μια ευέλικτη δομή: σημεία λήψης αποφάσεων για τους κόκκινους, ανοιχτός διάλογος για τους κίτρινους, σαφής ροή για τους μπλε και ασφαλής χώρος για τους πράσινους. Όταν όλα τα στυλ αισθάνονται αναγνωρισμένα, οι συναντήσεις πραγματικά αποδίδουν.
Η αποτελεσματικότητα δεν έχει να κάνει με το να μιλάς πιο δυνατά, αλλά με το να ακούς πιο έξυπνα. Το Ανάμεσα σε Ηλίθιους ενθαρρύνει να γνωρίστε τα χρώματα της ομάδας σας και ξαφνικά οι «κακές συναντήσεις» θα αρχίσουν να μετατρέπονται σε πραγματική δυναμική.
9. Η σύγκρουση δεν είναι πάντα κακό πράγμα — είναι ένα σήμα
Η σύγκρουση έχει κακή φήμη. Αλλά ο Erikson δείχνει ότι δεν είναι πάντα αρνητική — είναι πληροφορία. Αποκαλύπτει πού συγκρούονται οι τύποι, όχι πού οι άνθρωποι είναι κακοί. Η σύγκρουση είναι τριβή, όχι αποτυχία.
Οι Κόκκινοι διαφωνούν ανοιχτά. Οι Κίτρινοι αποφεύγουν τα σοβαρά θέματα. Οι Πράσινοι υποχωρούν. Οι Μπλε γίνονται ψυχροί. Κάθε αντίδραση φαίνεται προσωπική — αλλά καθορίζεται από μοτίβα. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι αντιδρούν στο άγχος σας βοηθά να σταματήσετε να παίρνετε τα πράγματα προσωπικά.
Μην αποφεύγετε τη σύγκρουση. Αποκωδικοποιήστε την. Ποια είναι η βασική διαφορά στυλ; Ποια ανάγκη δεν ικανοποιείται; Τι δεν σας φαίνεται σωστό στον τόνο ή στο ρυθμό;
Αν αντιμετωπιστεί σωστά, η σύγκρουση μπορεί να δημιουργήσει ισχυρότερους δεσμούς. Αν την αγνοήσετε, θα επιδεινωθεί. Αν την αντιμετωπίσετε, θα μεταμορφωθεί. Η συναισθηματική ευελιξία μετατρέπει την ένταση σε θεραπεία.
10. Ανάμεσα σε Ηλίθιους: Η ηγεσία δεν είναι μια ενιαία προσέγγιση για όλους

Θέλετε να ηγηθείτε με πιο έξυπνο τρόπο; Ξεκινήστε απορρίπτοντας την ιδέα ότι όλοι οι άνθρωποι αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο. Ο Erikson λέει ότι οι καλύτεροι ηγέτες είναι ευαισθητοποιημένοι στο θέμα των χρωμάτων. Προσαρμόζονται — όχι στους στόχους τους, αλλά στον τρόπο που τους επιτυγχάνουν.
Οι κόκκινοι λαχταρούν την πρόκληση και την αυτονομία. Οι κίτρινοι ευδοκιμούν με έμπνευση και ευελιξία. Οι πράσινοι θέλουν συνέπεια και ευγένεια. Οι μπλε απαιτούν ακρίβεια και δικαιοσύνη. Δώστε σε κάθε στυλ αυτό που εκτιμά και θα έχετε πραγματική δέσμευση.
Η ίδια τακτική κινητοποίησης που ενθουσιάζει έναν κόκκινο μπορεί να τρομάξει έναν πράσινο. Το στυλ που ενθουσιάζει έναν κίτρινο μπορεί να απογοητεύσει έναν μπλε. Η ηγεσία δεν έχει να κάνει με το χάρισμα, αλλά με την προσαρμογή.
Γνωρίστε τους ανθρώπους σας. Διαβάστε το χρώμα τους. Ηγηθείτε με πρόθεση και θα σταματήσετε να διαχειρίζεστε συμπεριφορές — θα αρχίσετε να διαμορφώνετε κουλτούρα.
Τελικές σκέψεις από το Ανάμεσα σε Ηλίθιους
Η μεγαλύτερη παγίδα αυτού του βιβλίου; Να αντιμετωπίζετε το μοντέλο χρωμάτων σαν αστρολογία. Δεν είναι αυτό το θέμα. Δεν πρόκειται για το να βάζετε τους ανθρώπους σε κουτιά. Πρόκειται για το να σας δώσει ένα φακό για να βλέπετε πιο καθαρά.
Οι άνθρωποι είναι ακατάστατοι, απρόβλεπτοι, ασυνεπείς. Αλλά οι περισσότεροι από αυτούς δεν είναι ηλίθιοι. Απλώς μιλούν μια γλώσσα που δεν έχετε μάθει — ακόμα.
Διαβάστε τα χρώματα. Προσαρμόστε τον τόνο σας. Σκεφτείτε τις δικές σας προεπιλογές. Αυτό δεν είναι χειραγώγηση. Είναι συναισθηματική νοημοσύνη σε δράση.
Και ειλικρινά; Κάνει τη ζωή πολύ λιγότερο απογοητευτική.
SHARE THIS